Avlopp

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Avlopp

Inlägg av Fisketorp » tor jun 21, 2018 10:54

Sitter och letar information för att ta tag i avloppet på torpet.
Har idag mulltoa och rakt rör för resterande.

Tänkte mig en trekammarbrun och markbädd.
men det verkar som de ändrat kraven så det ska till fosforfälla också.

Kan inte riktigt få ihop varför, då jag kan samla urin och övrigt i sluten tank och sedan be bonden komma och hämta det (ska upprättas papper om detta till kommunen)

Vad är det bonden gör som inte ett avlopp utan fosforfälla gör?

Att tillägga är ju att jag kan även sprida urin själv (urinseparerande wc och sluten tank, Skiten tar den vanliga vägen och då räcker det med markbädd)
Om jag ansöker om detta och har en tillräckligt stor area att sprida på. 40kvadrat/person i hushållet.


Detta är kraven på hög skyddsnivå som min kommun har bestämt att det sak vara överallt.
kan dock finnas undantag, ex inga sjöar eller andra vattendrag/brunnar i närheten.
torpet ligger på ett berg och det är nog 100-200m till närmaste vattendrag med ett gärde mellan torp och vattendrag, vilket bonden sprider sin skit.


Vill ha ett fungerande miljövänligt avlopp men inte onödigt avancerat så plåndboken får lida.
Någon som har koll på vad skillnaden är på att ha fosforfälla mot att sprida det själv eller ringa bonden.?

Har ringt till miljökontoret i kommunen för att rådfråga lite, men damen verkade inte kunna mer än jag, så var svårt att få några större svar.
Hänvisade mest till att man får göra en ansökan som de höjt avgiften med 400% sedan sist jag ansökte 10år sedan =D

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Avlopp

Inlägg av sleeper_86 » tor jun 21, 2018 19:40

Jag lämnade in en ansökan, fick ut en gubbe så tittade vi på plats, diskuterade lite olika lösningar, och sedan fick jag skicka in en uppdaterad ansökan.

Jag var inne på minireningsverk och div andra dyrare lösningar men fick till svar att jag bor ju inte vid vatten på det sättet.

Räckte det med vanlig infiltration, har högt grundvatten så fick lägga en förstärkningsbädd på 60 cm sedan en förhöjd bädd.

Har ca 45 meter till vattenbrunnen, och ungefär lika långt till en branddamm.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Avlopp

Inlägg av Fisketorp » tor jun 21, 2018 21:14

När var detta?

Har blivit högre krav här sedan våran kommun gått ihop med några kommuner närmast kusten.

Har du infiltrationsbädd eller markbädd?
och vilken skyddsnivå har du där i området?

Förstår som sagt inte riktigt skillnaden på om mitt avlopp filtrerar och sedan släpper ut det i närmaste dike eller om bonden släpper ut det närmare vattendraget.

Detsamma så ska infiltration rena bättre än vad markbädd gör. förstår jag inte riktigt heller (bortsett om man bor nära vattendrag då) så tar ju "vattnet" vägen genom marken även vid markbädd.
skillnaden är ju att man inte behöver samlingsrör då marken kan ta hand om vattnet direkt.

Skriv svar